Fascinerande historia som tas tillvara på bästa sätt

Shin Sang-ok (t.v.) och Choi-Eun-hee.
Shin Sang-ok (t.v.) och Choi-Eun-hee.

Det är få historier om Nordkorea som är så fascinerande om den om hur Kim Jong-il låter kidnappa den sydkoreanske regissören Shin Sang-ok och dennes landsmaninna, skådespelaren Choi-Eun-hee. Kim Jong-il har ett brinnande filmintresse och inser vilken roll som film skulle kunna spela i den nordkoreanska propagandan.

Tyvärr håller den nordkoreanska filmen en alltför låg kvalitet, något som Kim Jong-il är väl medveten om. Historierna som berättas är lika från film till film, det filmtekniska hantverket är undermåligt och det finns en oro bland filmskaparna att göra fel, vilket allvarligt hämmar den konstnärliga kreativiteten.

Filmmonstret Pulgasari ur filmen med samma namn från 1985.
Filmmonstret Pulgasari ur filmen med samma namn från 1985.

Kim Jong-ils lösning blir att ”importera” kreativitet och kvalitet genom att kidnappa Shin Sang-ok och Choi-Eun-hee. De får en närmast outtömlig kassa till att skapa nordkoreansk film, vars uppgift är att visa landets överlägsenhet, såväl inom Nordkorea som på filmfestivaler runt om i hela världen. Genom filmer som Pulgasari ska omvärlden tas med storm.

Detta är en historia som återigen bevisar den gamla sanningen att verkligheten överträffar dikten.

Historien om Shin Sang-ok och Choi-Eun-hee berättades för några år sedan i Magnus Bärtås och Fredrik Ekmans bok Alla monster måste dö från 2011. A ”Kim Jong-Il Production” är dock mer omfångsrik och berättar historien i större detalj, den är också helt fokuserad på att bara berätta denna historia

Detta är en bok som måste karaktäriseras som en bladvändare. Den faktiska historien är som sagt väldigt fascinerande och författaren Paul Fischer, en amerikansk filmproducent och författare, lyckas verkligen att förvalta denna historia på bästa sätt. Inte minst genom att sätta in händelserna i ett historiskt sammanhang. Han berättar inte bara historien om kidnappningen, utan också om Kim Jong-ils klättring mot den absoluta makten i landet och filmens roll för att han ska nå dit.

LÄS MER:  Nordkoreas fotbollshjältar
Paul Fischer
Paul Fischer

Till skillnad från Alla monster måste dö hemfaller Fischer inte åt nedvärderade beskrivningar av Nordkorea. Även om mycket av historien är helt galet, och många av de inblandades handlingar är galna, låter han historien tala för sig själv. Detta bidrar inte bara till ökad trovärdighet, utan kanske framför allt till ökad läsvärdhet. Sedan saknar inte boken kritik mot Nordkorea, inte minst mot dess förtryck mot sin egen befolkning, men Fischer låter inte denna skymma bokens kärna.

Fischer har varit väldigt noga i sin research och har bland annat fått möjligheten att intervjua Choi-Eun-hee. Boken innehållet också en mängd hänvisningar till och citat från de bägge sydkoreanerna. Detta skapar autenticitet och trovärdighet.

”Kim Jong-Il Production” och dess historia håller sådan kvalitet att den inte bara torde ge högt läsvärde åt den Nordkoreaintresserade, utan till alla läsare som gillar fascinerade historier.

Köp boken:
Bokus: A Kim Jong-il production (Häftad)
Bokus: A Kim Jong-il production (Häftad)
Bokus: A Kim Jong-il production (Häftad)
Bokus: A Kim Jong-il production (Ljudbok)
Bokus: A Kim Jong-il production (Inbunden)
Bokus: A Kim Jong-il production (E-bok)
Bokus: A Kim Jong-il production (MP3-bok)
Adlibris: A Kim Jong-il production (Häftad)
Adlibris: A Kim Jong-il production (Pocket)
Adlibris: A Kim Jong-il production (Häftad)
Adlibris: A Kim Jong-il production (CD-bok)

RelatedPost

Om Pär Lundqvist 775 artiklar
Pär Lundqvist är redaktör på infokorea.se. Han jobbar till vardags som politisk sekreterare för Liberalerna. Pär besökte Nordkorea 2012 och grundade därefter infokorea.se. Han nås lättast på par@infokorea.se eller @parlundqvist.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*